vineri, 18 februarie 2011

Vegan_ legume cu arpacaş

Întotdeauna asimilam arpacaşul cu evenimente tragice din viaţa cuiva şi ocoleam cu prudenţă să gătesc ceva cu el, mai ales că pentru mine arpacaşul însemna doar colivă, iar superstiţiile ce-mi dădeau târcoale mă făceau prudentă.
Dar evenimentele petrecute în viaţa mea m-au făcut să văd cu alţi ochi multe din reţete pe care, odinioară, nici nu concepeam să le gătesc.

Descoperind arpacaşul nu doar pentru colivă, am constatat că are un gust neutru şi se poate combina cu multe legume şi brânzeturi, dar şi un desert delicios.

Am să vă prezint o reţetă, care poate alţii au făcut ceva asemănător de mult: legume cu arpacaş.

Număr de porţii :8
Timp de preparare: 20 minute
Timp de gătire: 1 oră şi 30 minute
Dificultate: uşor

Ingrediente:

-1 cană arpacaş
- 1 ardei gras verde
-1 ardei capia roşu
- 250 gr. ciuperci champignons brune
- 250 gr. ciuperci champignons albe
- 1 ceapă
- ½ ţelină
- 2 morcovi
- pătrunjel şi mărar frunze
- sare
- 2 linguri de zahăr brun
- tarhon
- cimbru
- busuioc

Preparare:

Am spălat în foarte multe ape arpacaşul. Am citit că în 12 ape (reci), etc. Ei bine, eu nu am numărat câte ape au fost, dar am spălat arpacaşul până ce apa a rămas limpede.
După ce am spălat arpacaşul l-am pus într-o cratiţă cu pereţii groşi (eu nu am din tuci, dar cred că ar fi foarte bună) şi l-am pus la fiert cu apă (1 lat de deget de apă deasupra ). Nu pun prea multă apă de la început ca să nu rămână prea zemoasă. Prefer să urmăresc când fierbe (oricum tot trebuie să amesteci în timpul fierberii).
Cât fierbe arpacaşul (mai mult de oră) pregătesc  legumele:
Am curăţat de coajă ceapa, morcovii şi ţelina,apoi  am curăţat de cotor ardeii. Am spălat legumele curăţate şi ciupercile.
Dar să nu uiţi de arpacaşul de pe foc: se poate prinde, deci este bine să-l urmăreşti destul de des, mai ales dacă nu fierbi într-o tigaie antiaderentă. Când mai scade din apă să adaugi câte puţin (cel mult o cană de 250ml) . În arpacaşul care fierbe poţi pune puţină sare, după gust şi cele 2 linguri de zahăr brun.

Separat, am pus 4 linguri de ulei (tu poţi pune cât vrei şi cât poţi) şi am înmuiat rădăcinoasele pe care le-am ras pe răzătoarea cu ochiuri mari, şi ceapa tocată  mărunt.

Vreau să subliniez un lucru foarte important, valabil la toate reţetele încercate şi gătite de mine: nu prăjesc niciodată în ulei nimic! Atunci când spun că înmoi în ulei, să ştii că aşa şi fac, doar înmoi puţin în ulei. Pentru cine este bolnav şi are ficatul, fierea sau stomacul mai sensibil, îi sfătuiesc să înlocuiască uleiul cu câteva linguri de apă în care să pună doar o lingură sau doua de ulei. Legumele mai mult se vor opări , atât în apa din tigaie cât şi de la sucul propriu.

Este bine să foloseşti usturoiul în mâncărurile pe care le găteşti, atât pentru gustul deosebit, dar şi pentru efectele sale curative.
 Am tocat ciupercile aşa cum îmi place mie, nici prea mari, dar nici tocate prea mărunt. Dar dacă îţi place, le poţi toca mai mărunt, dar nu te sfătuiesc să le toci mai mari pentru că devin bucăţi prea mari în mâncare. Le-am răsturnat într-o tigaie cu puţină apă, sare, tarhon, cimbru şi busuioc. Am tăiat în felii câţiva căţei de usturoi ce i-am curăţat de coajă înainte şi i-am pus şi pe ei peste ciuperci.

După ce s-au înmuiat ciupercile, le-am răsturnat împreună cu rădăcinoasele, ce le-am înmuiat înainte, peste arpacaşul ce este aproape fiert, şi de acest lucru  îţi dai seama atunci când guşti, bobul trebuie să fie moale şi să plesnească uşor în dinţi.

Când este aproape gata, în tigaia în care ai înmuiat legumele aşezi cu puţin ulei (1 lingură), cubuleţe de ardei. Nu-i ţii prea mult pe foc, ci, chiar cât se înmoaie foarte puţin (când guşti, trebuie să-i simţi puţin tari).
Să nu uiţi că în tot acest timp trebuie să amesteci în mâncare, şi, foarte important, totdeauna, focul trebuie să fie la mic de tot.

Cu 5 minute înainte de a termina, răstorni în cratiţă şi ardeii, amesteci uşor şi după circa 5 minute, închizi.
Sfat: să pui deoparte câţiva ardei pentru decor.
Tot pentru decor, dar şi pentru vitamine, spală frunzele de pătrunjel şi mărar, toacă-le mărunt şi aşază-le într-un castron pentru atunci când mănânci: îţi vei colora cu puţină viaţă farfuria!

Să nu crezi că este prea complicat. Totul poate deveni simplu atunci când doreşti să realizezi ceva. Pentru mine, mâncărurile prea complicate, cu foarte multe fasoane şi E-uri cu înlocuitori ochioşi, şi, să recunoaştem, gustoşi,  au rămas amintire. Doresc să-mi hrănesc familia (aşa consider eu, că este datoria mea!) cu mai puţină otravă, cu ceva mai multă iubire, şi cu alimente cât mai aproape de natură.
 

2 comentarii:

  1. daca se prepara in oala sub presiune dureaza 10 minute!, toate ingredientele puse deodata.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma feresc de fiert la subpresiune. Nu-mi place gustul legumelor. Poate este doar o parere.

      Ștergere