vineri, 17 februarie 2012

raw vegan _ ciuperci cu sos alb

Ciupercile sunt recomandate ca fiind anti- inflamatoare, reduc colesterolul, sunt antivirale, contribuie la reglarea tensiunii arteriale şi a zahărului în sânge. Conţin seleniu şi vitamina D şi complexul de vitamine B. Consumul de ciuperci ajută la eliminarea unor riscuri de boala. Ciuperci albe sunt o sursă bună de acid linoleic conjugat (CLA),  conţin numeroşi compuşi chimici cu activităţi anti-cancer, inclusiv glucani β şi lectine, butein, ganodermanontriol, grifolin, lentinan, marmorin, şi nebrodeolysin. Diverse extracte din ciuperci s-au dovedit a reduce proliferarea şi / sau induce apoptoza  vezicii urinare umane, de col uterin, colorectal, esofagian, gât, rinichi, leucemie, ficat, limfom, mielom multiplu, non pulmonar cu celule mici, cancerul ovarian, pancreas, prostata, splinei, stomacului şi celulele canceroase, precum şi celulele gliom maligne.
Şi pentru că am înşiruit o multitudine de motive pentru a consuma ciuperci, hai să-ţi spun ce mi-am preparat acum câteva zile. 
nr. porţii: 1
timp de preparare: 20 minute
dificultate: foarte uşor
categorie:  raw vegan_ mâncăruri

Ingrediente:
9 pălării de ciuperci champignon
            marinata:
2 linguri ulei de floarea soarelui extravirgin
2 linguri suc lămâie
oregano _ proaspăt tocat  1 linguriţă sau uscat ½ linguriţă
cimbru _ proaspăt tocat  1 linguriţă sau uscat ½ linguriţă
sare după gust (orice fel dar nu iodată)
            sosul:
            1 lingură seminţe floarea soarelui
            1 lingură caju
            2 linguri ulei floarea soarelui extravirgin
            sare după gust (orice fel dar nu iodată)
            sucul de lămâie (după gust)


 
Preparare:
Pentru început hai să preparăm un fel de marinată pentru ciuperci. Spun „un fel” de marinată pentru că este impropriu zis marinată. Ciupercile nu stau efectiv la marinat mai mult de 10-15 minute, căci ele îşi vor schimba culoarea şi gustul. Îmi plac aşa ca în fotografie, albe, tari, dulci.
Deci, marinata se face aşa: Pune într-un bol uleiul, sucul de lămâie şi condimentele, amestecă bine… şi cam atât.
Spală ciupercile în jet de apă rece, după care aşează-le pe un şervet de hârtie să se scurgă de apă. După 2 minute, taie pălăriile ciupercilor   în felii subţiri de 2-3mm şi amestecă-le cu marinata.
Cât timp stau la marinat, dar nu mai mult de 15 minute, pregăteşte sosul aşa:
Cam cu 2-3 ore înainte pune la înmuiat seminţele de floarea soarelui şi nucile de caju. După ce s-au înmuiat, scurge-le de apă, aşează-le în blender, pune apă cam până la jumătatea lor şi mixează. Dacă mai este nevoie de apă, mai adaugă 1-2 linguri ca să se poată mixa bine. Adaugă sucul de lămâie, uleiul şi sarea dacă este cazul. Mixează până se obţine o cremă de consistenţa unei smântâni. 




Ciulamaua de ciuperci clasică nu prea mă încânta, dar această reţetă lasă ciupercile să-ţi dăruiască absolut tot ce au mai bun, gust şi savoare. Nu amesteca sosul cu ciupercile, este mai gustos să „întinzi” câte o feliuţă…
Dar oricum ai alege, ai să vezi că nu este acea ciulama pe care ani de zile o pritoceai pe foc… este altceva, surprinzătoare, moale, soft şi gingaşa.
Te uimeşte de fiecare dată căci ea este prietenă cu tot, în orice amestec, te alintă şi-ţi aduce mereu aminte că ea, Cenuşăreasa bucătăriei raw, îţi va dărui mereu toată dragostea sa şi picătura de sănătate, prinţesa viselor tale.


8 comentarii:

  1. Imi place cum ai modificat blogul, arata foarte bine.
    Trebuie sa fac si eu reteta, pentru ca sunt o iubitoare de ciuperci.
    O zi buna.

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc Dina,
    Doresc sa schimb fata blogului, inca ma mai gandesc.
    Ciupercile raw sunt minunate, mai ales daca nu le toci prea marunt. Mie asa imi place.
    Cu drag

    RăspundețiȘtergere
  3. Am facut deja...imi placeau dar am incercat si varianta aceasta, mai simpla mi se paruse, dar delicioasa...cred ca ciupercile sunt cea mai gustoasa varianta raw, si am incercat destule...Felicitari!!

    RăspundețiȘtergere
  4. Multumesc Lever.
    Si eu consider ca ciupercile raw sunt cele mai bune. Cand gateam pe foc, nu prea imi placeau, dar acum sunt o adevarata incantare.

    RăspundețiȘtergere
  5. Mmm, am papat ieri o salata de ciuperci cu nuca si mi s-a parut grozava.Nu era raw. Dar asta..e de-a dreptul senzationala!
    e delicios sucul ciupercilor, natural, neafectat de fierbere!
    trebuie sa spun un "multumesc"!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Prima mea intalnire raw cu ciupercile a fost o revelatie. Sunt mai mult decat delicioase.

      Ștergere
  6. Am încercat rețeta – cu ceva emoții recunosc - folosind ciuperci de pădure (gălbiori congelați anul trecut). I-am lăsat ceva mai mult la marinat, gălbiorii find mai fibroşi de felul lor, dar rezultatul final, a fost excelent !:) Şi dacă tot am ținut marinarea mai mult, am pus lângă ciuperci, nişte fruze de praz - tot fibroase şi acestea, dar apetisant de verzi - şi care au decorat nemaipomenit de bine, împreună cu câteva fâşii de ardei roşu. Acu, nu ştiu cât de “bio” sunt prazul si ardeiul (de import), dar deh … compesează cu efectul estetic :-j
    Aş încerca şi un paté din gălbiori, dar cum fac să “le tai” gustul amărui ?!?.. Oare iese ca şi la “Iuțari”, prin decongelare în apă ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu am avut o experienta neplacuta cu ciupercile de padure. Le-am facut crude si mi-a fost rau. Dupa acest episod am realizat ca sunt toxice crude, exceptie facand ghebele. De atunci crud prepar doar champignon si ghebe. Bio, cu adevat nu cred ca mai exista intr-o societate poluata, dar unele din legume fructe se mai pot curata cu "baie" de bicarbonat.
      Daca te pasioneaza alimentatia raw atunci ma gasesti la http://dorinte-verzi.blogspot.ro/

      Ștergere